عرق کردن پا در کفش مناسب دویدن چیزی نیست که مردم اغلب بخواهند در مورد آن صحبت کنند، اما این چیزی است که همه می‌توانند از آن رنج ببرند. در واقع غدد عرق در سراسر بدن وجود دارد، بااین‌حال برخی نواحی مانند پا، کف دست و زیربغل بیشترین عرق کردن پا و کفش ورزشی زنانه را دارند، زیرا غدد عرق در آنها زیاد هستند. اگر این مشکل درمان نشود ممکن است عوارض جانبی ناخواسته مانند بیماری‌های پوستی رخ دهد.

علائم و علل عرق کردن پا در کفش مناسب دویدن چیست؟

تولید عرق زمانی شروع می‌شود که مغز سیگنال‌هایی را از طریق اعصاب به سمت غدد عرق در پوست می‌فرستد تا دمای بدن را کنترل کند. همچنین ممکن است سیگنال‌های مغز در پاسخ به محرک‌های احساسی مانند ترس و هیجان باشد. شاید برخی از افراد متوجه شوند که بیش از آنچه برای بدن لازم است عرق می‌کنند. این اختلال به‌عنوان «هیپرهیدروزیس» شناخته می‌شود.

سایر علائم عرق پاها بوی زیاد، ظاهر سفید و همچنین مشکل در پوشیدن کفش است. بو ناشی از باکتری‌هایی است که در شرایط مرطوب و گرم ظاهر می‌شوند. هیچ دستورالعملی برای اینکه تعریق «طبیعی» چیست وجود ندارد اما اگر در زندگی روزمره شما تداخل داشته باشد و باعث آزار شما شود، ممکن است به‌ عنوان اختلال طبقه‌بندی شود. درحالی‌که می‌دانیم این امر توسط بخش غیر ارادی سیستم عصبی ایجاد می‌شود؛ اما علت دقیق تعریق بیش از حد هنوز ناشناخته است.


“همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای نگهداری از کفش و کتونی را مطالعه کنید”

مراقبت‌هایی برای جلوگیری از عرق کردن پا در کفش مناسب دویدن

افراد می‌توانند از روش‌های زیر برای جلوگیری از عرق کردن پا استفاده کنند:

داشتن دفترچه‌ای از دوره‌های عرق کردن پا

دفعات عرق کردن پا را در یک دفترچه یادداشت کنید و به دنبال الگوهای آن بگردید. این می‌تواند به شناسایی غذاها، موقعیت‌ها یا احساساتی که باعث عرق کردن پا می‌شود کمک کند. سپس می‌توان اقداماتی را برای محدود کردن یا اجتناب از این محرک‌ها انجام داد.

داشتن دفترچه‌ای از دوره‌های عرق کردن پا

برای تهویه مناسب فرد باید در ماه‌های گرم جوراب نخی بپوشد. بهترین جوراب‌ها را برای فصل و فعالیت انتخاب کنید. پشم گزینه خوبی برای ماه‌های زمستان است. از نایلون اجتناب کنید زیرا این پارچه مصنوعی می‌تواند رطوبت را به دام بیندازد.

برخی از تولیدکنندگان نیز جوراب‌هایی می‌سازند که رطوبت را از پوست دور می‌کند. معمولاً خرید جوراب‌های رطوبت‌گیر در فروشگاه‎های لوازم ورزشی امکان‌پذیر است. انواع دیگر جوراب‌های ورزشی ّبرای کتونی ورزشی دارای پانل‌های تهویه یا حاوی مواد شیمیایی هستند که تعداد باکتری‌های روی پا را کاهش می‌دهند که رطوبت و بوی پا را به حداقل می‌رساند.

استفاده از پودرهای ضد قارچ

یک پودر ضد قارچ پا به خشک نگه‌داشتن پا و بدون بو بودن آن کمک می‌کند. یک گزینه جایگزین استفاده از پودر نشاسته ذرت روی پا است. البته نشاسته ذرت، مانند پودرهای ضد قارچ با قارچ مبارزه نمی‌کند.

بنر فروشگاه

استفاده از ضد تعریق

پاها غدد عرق بیشتری نسبت به هر قسمت دیگر بدن دارند. دئودورانت ضد تعریق یک داروی آسان برای درمان عرق پا است. این محصولات با مسدود کردن موقت غدد عرق کار می‌کنند. آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند قبل از خواب از ضد تعریق روی پاهای خشک استفاده کنید و صبح آن را بشویید. افراد باید این کار را برای 3 یا 4 شب متوالی تکرار کنند و پس از آن یک یا دو بار در هفته دوباره از ضد تعریق استفاده کنند.

انتخاب کفش مناسب دویدن

انتخاب کفش مناسب دویدن

به دنبال کتانی و کفش‌هایی باشید که از پارچه‏های قابل تنفس مانند چرم ساخته شده‎اند. بهترین مارک کفش طبی می‎تواند در این زمینه راهگشا باشد. از کفش‌های پتنت یا پلاستیکی خودداری کنید زیرا اجازه نمی‌دهند هوا به‌ خوبی جریان داشته باشد و ممکن است عرق را در داخل کفش گیر بیندازند. بررسی کنید که کفش سایز مناسبی داشته باشد. کتونی سایز بزرگ اولویت دارد. آقایان برای انتخاب کفش کار محتاط باشند و خانم ها بیشتر از کفش زنانه جلو باز استفاده کنند.

مدل کفش خیلی تنگ انگشتان پا را به هم می‌چسباند و باعث عرق کردن پا می‌شود. کفی‌ها نیز ممکن است تا حدودی عرق پا را تسکین دهند. به دنبال کفی‌های جاذب یا خوشبوکننده باشید تا رطوبت را از بین ببرد و از بوی بد پا جلوگیری کند.

هیدراته ماندن

نوشیدن آب زیاد به ‌ویژه در روزهای گرم یا هنگام ورزش به تنظیم دمای بدن و کاهش احتمال عرق کردن پا کمک می‌کند. نوشیدن ۸ لیوان آب برای درامان‌ماندن از بیماری توصیه می‌شود؛ بنابراین عرق کردن پا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اقدام مراقبتی بعد از عرق کردن پا و کفش مناسب دویدن

حتی بهترین تکنیک‌های پیشگیرانه همیشه نمی‌توانند پاها را از عرق کردن بازدارند. هنگامی که عرق کردن پا رخ می‌دهد، انجام اقدامات زیر ممکن است کمک کند:

شستن پاها

شستن پاها حداقل یک‌بار در روز برای جلوگیری از گسترش باکتری ضروری است. شستن پاهای عرق کرده نه‌تنها عرق و باکتری‌ها را از بین می‌برد، بلکه پوست را خنک می‌کند و عرق کردن پا بیشتر را کاهش می‌دهد. سعی کنید حداقل یک‌بار، اگرنه دو بار در روز پاها را بشویید.

خیساندن پا در چای سیاه

استفاده از چای سیاه ممکن است راهی موثر برای توقف عرق کردن پا باشد. این درمان غیرمعمول شامل خیس کردن پاها در یک لگن آب گرم با دو کیسه چای سیاه است. تانن موجود در چای منافذ پوست را می‌بندد و باعث کاهش عرق کردن پا می‌شود. اجازه دهید پاهای عرق کرده هر بار 20 دقیقه خیس بخورند.

به‌همراه‌داشتن جوراب زاپاس

زمانی که شستن یا خیس کردن پاها امکان‌پذیر نیست یک جفت جوراب تازه عوض کنید. بازهم جوراب‌های نخی طبیعی یا ضد رطوبت را انتخاب کنید. یک جفت جوراب یدکی را در مدرسه یا محل کار نگه دارید تا فوراً فضای اطراف پاها را تازه کنید.

تعویض کفش مناسب دویدن برای جلوگیری از عرق کردن پا

کفش‌های گرم پاها را گرم‌تر کرده و باعث می‌شوند پاها بیشتر عرق کنند. وقتی پاها شروع به عرق کردن کردند یک جفت کفش خنک و تازه بپوشید. سعی کنید از پوشیدن یک جفت کفش در 2 روز پشت‎سرهم دوری کنید. این به کفش‌ها فرصتی می‌دهد تا بین دو بار پوشیدن کاملاً خشک شوند. برای سرعت بخشیدن به این فرآیند کفش را به مدت 1 تا 2 ساعت بیرون بگذارید. شما قطعاً از انواع کتانی استفاده می‎کنید. کتونی اسپرت، کتونی ورزش و کتونی دویدن نسبت به کتونی طبی به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

 

استفاده از الکل مالشی

برای تسکین سریع مقدار کمی الکل مالشی را بین انگشتان پا یا نواحی عرق کرده پا بمالید. این کار فوراً پاها را خشک می‌کند و بوی پا را متوقف می‌کند. بااین‌حال از استفاده منظم این دارو خودداری کنید زیرا ممکن است پاها را بیش از حد خشک کرده و منجر به تحریک پوست شود.

چه زمانی باید برای عرق کردن پا و کفش مناسب دویدن به پزشک مراجعه کرد؟

اگر نکات بالا باعث کاهش عرق کردن پا نمی‌شود بهتر است به دنبال مشاوره پزشکی باشید. یک متخصص می‌تواند به افراد کمک کند تا هیپرهیدروزیس کف پا را مدیریت کنند. پزشک با درخواست از فرد برای توصیف علائم خود و انجام یک معاینه فیزیکی تعریق بیش از حد را تشخیص می‌دهد.

 

کلام آخر در مورد عرق کردن پا و کفش مناسب دویدن

عرق پا اغلب ناراحت‌کننده است و شاید برای برخی از افراد شرم‌آور باشد. درمان‌های خانگی زیادی برای پیشگیری و کنترل عرق کردن پا و کفش مناسب دویدن وجود دارد. بهداشت خوب پا برای مدیریت تعریق بیش از حد و جلوگیری از بوی بد پا و عفونت ضروری است. اگر درمان‌های خانگی ناموفق باشند، پزشک می‌تواند گزینه‌های درمانی قوی‌تری را برای هیپرهیدروزیس پا توصیه کند. تجربیات خود را دررابطه‌با تعریق پا بنویسید.

برای خرید انواع کفش می‌توانید از فروشگاه کتونی برند دیدن کنید زیرا در فروشگاه ما برای همه نوع سلیقه‌ای با تنوع زیاد کفش و کتونی وجود داره. پس بهتره که این فرصت رو از دست ندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *