آیا تا به حال دچار میخچه پا شده اید؟ آیا می دانید علت ایجاد میخچه در کف پا و دست چیست؟ هر از گاهی این میخچه ها می توانند بسیار دردناک شوند و شما را آزار دهند. اگر می خواهید در مورد میخچه بیشتر بدانید، این مقاله برای شماست زیرا سعی کرده ایم تمام اطلاعات در مورد درمان میخچه و علت این ضایعه روی پوست را توضیح دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

همچنین می توانید از صفحه کفش مردانه دیدن کنید

میخچه پا چیست؟

میخچه پا چیست؟

میخچه پا نوعی پینه است که از پوست مرده تشکیل شده است که معمولاً روی سطوح صاف به خصوص در قسمت بالایی یا جلوی پا ایجاد می شود. میخچه پا معمولا به شکل دایره ای و در مرکز آن قرار می گیرد. دو نوع میخچه وجود دارد:

  1. میخچه سخت: این نوع میخچه در قسمت هایی که استخوان پا وجود دارد یا پوست آن ضخیم تر است به وجود می آیند
  2. میخچه نرم: این نوع میخچه در بین نقاط مرطوب و عرق کرده و در بین انگشتان پا ایجاد می شوند. رنگ میخچه های نرم مایل به رنگ سفید می باشند و بافت لاستیکی دارند.

به طور کلی پینه و میخچه برای سلامت جسمانی شما مضر نیستند. با این حال، اگر منجر به عفونت یا زخم شود، به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت یا کم خونی خطرناک است.

برای جلوگیری از میخچه استفاده از اسکراب بدن برای حذف سلول های مرده پوست و جلوگیری از تجمع سلول های مرده قدیمی پوست توصیه می شود.

توجه: به هیچ وجه از تیغ ریش تراشی، قیچی و دیگر وسایل برای درمان و از بین بردن میخچه پا استفاده نکنید، چون دستکاری کردن میخچه در حمام موجب ایجاد عفونت خواهد شد.

علت به وجود آمدن میخچه پا

هنگامی که میخچه روی پای شما ظاهر می شود، دلایل احتمالی زیادی وجود دارد. از جمله علل عفونت میخچه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هر چیزی که باعث فشار یا اصطکاک روی پوست شود.
  • کفش های خیلی تنگ
  • کفش های پاشنه بلند
  • استفاده از کفش های گشاد که باعث اصطکاک می شود.
  • پوشیدن جوراب های نامناسب
  • راه رفتن با پای پیاده برای مدت زمان طولانی
  • راه رفتن یا دویدن در یک مسیر خاص
  • افزایش سن، به دلیل اینکه با افزایش سن بافت های چربی پوست کمتر می شوند
  • زانو زدن بر روی زمین در طولانی مدت
  • قرار دادن آرنج بر روی میز یا زیر میز به صورت مرتب

نشانه های ایجاد میخچه پا

اگر این سوال برای شما پیش آمده است که آیا من میخچه پا دارم؟ نشانه های ایجاد میخچه پا در پایین آورده شده است:

  • ایجاد یک قسمت خشن و ضخیم بر روی پوست بدن
  • پوست خشک می شود
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • ایجاد یک حالت مومی شکل بر روی پوست بدن
  • حساسیت یا احساس درد زیر پوست

بنر فروشگاه

درمان میخچه پا

در ادامه به راهکار درمان میخچه پا می پردازیم. همانطور که گفتیم پینه و میخچه یک لایه سخت بر روی پوست است که معمولاً بر روی انگشتان پا و انگشتان دست است.

اگر سالم هستید و سابقه بیماری خاصی ندارید، می توانید میخچه را با پینه هیدرودرم حاوی 30 درصد اوره و یک ژل رفع میخچه درمان کنید. این محصول یک مرطوب کننده قوی است و حاوی روغن درخت چای و روغن بادام شیرین است. علاوه بر این، این محصول حاوی ترکیبات ضد باکتری و ضد قارچی است که می تواند پوست را ضد عفونی کند.

درمان میخچه در منزل

راه های زیادی وجود دارد که می توانید در خانه برای درمان 

 

میخچه انجام دهید. با این حال ذکر چند نکته بسیار مهم است.

  1. اگر در ناحیه میخچه درد بسیار شدید دارید، خود درمانی نکنید و حتما به پزشک مراجعه کنید.
  2. اگر دیابت یا بیماری شریانی محیطی دارید، قبل از شروع درمان حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  3. اگر پوست شما بسیار حساس است، از راه های درمانی میخچه در خانه استفاده نکنید.
  4. در صورت مشاهده علائم عفونت در ناحیه میخچه، مانند درد شدید، چرک، تورم یا قرمزی، همیشه به پزشک مراجعه کنید.
  5. افرادی که دارای گردش خون ضعیف در بدن، پوست شکننده و بی حسی در اعصاب پا هستند، قبل از درمان خانگی میخچه باید با پزشک مشورت کنند.

علت به وجود آمدن میخچه پا

درمان میخچه با روغن کرچک

روغن کرچک را می توان برای درمان موثر و سریع میخچه استفاده کرد. استفاده منظم از روغن کرچک پوست سخت میخچه را نرم کرده و به مرور زمان آن را التیام می بخشد.

توصیه می شود روزی سه بار روغن کرچک را روی میخچه بمالید تا کاملا درمان شود

نکته بسیار مهم: روغن کرچک نباید روی پوست ترک خورده یا خراشیده استفاده شود.

درمان میخچه با سنگ پا

سلول های مرده پوست توسط سنگ پا از بین می رود. میخچه و پینه نیز نوعی پوست مرده است، بنابراین سنگ پا به درمان میخچه کمک می کند.

درمان میخچه با سرکه سیب

سرکه سیب همچنین دارای خواص لایه برداری است که می تواند سلول های مرده پوست را از بین ببرد. سرکه همچنین اثر ضد باکتریایی دارد و از عفونت میخچه جلوگیری می کند.

درمان میخچه با سیر

سیر به تخریب بافت میخچه کمک می کند. سیر را به دو قسمت تقسیم کنید و نیمی از آن را به مدت حدود 1 دقیقه روی میخچه بمالید. پس از مالیدن سیر به مدت 1 دقیقه روی میخچه، نیم دیگر سیر را با بانداژ بپوشانید و از شب تا صبح روی میخچه ها بگذارید.

بهترین زمان استفاده از سیر برای درمان میخچه شب است.

درمان میخچه با استفاده از آناناس

آناناس حاوی آنزیم بروملائین است که به درمان سریع میخچه کمک می کند. برای درمان میخچه، باید آناناس را بهر روی میخچه پا قرار دهید و روی آن را با بانداژ بپوشانید. بگذارید یک شب تا صبح روی میخچه بماند.

“همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای نگهداری از کفش و کتونی را مطالعه کنید”

درمان میخچه با پیاز

پیاز خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و علاوه بر درمان میخچه، هیچ اثری روی پا باقی نمی گذارد.

در یک کاسه، پیاز سفید و سرکه سفید را بریزید. ظرف سرکه و پیاز را به مدت یک روز در جای گرم قرار دهید. قبل از رفتن به رختخواب، پیازهای آغشته به سرکه را روی میخچه قرار دهید و با باند بپوشانید یا جوراب بپوشید.

کفش مناسب برای درمان میخچه پا

درمان میخچه پا یک مسئله متداول است که ممکن است به علت استفاده نادرست از کفش یا عوامل دیگری مانند ساختار پاها و تشکیل استخوان‌ها رخ دهد. انتخاب کفش مناسب و مناسب برای درمان میخچه پا می‌تواند به شما کمک کند. در زیر چند نکته برای انتخاب کفش مناسب برای درمان میخچه پا آورده شده است:

1. سایز مناسب: اطمینان حاصل کنید که کفش شما اندازه مناسبی برای پاهایتان دارد. انتخاب یک سایز کفش که به پاهایتان برسد، اما فشار زیادی روی آنها ایجاد نکند، بسیار مهم است.

2. پشتیبانی مناسب: کفشی که برای درمان میخچه پا مناسب است، باید پشتیبانی کافی به پاها ارائه دهد. این به معنای داشتن ساختار مناسب، پایه های قوی و پشتیبانی مناسب در مناطق میانی و پشت پا است.

3. فضای کافی: کفشی که میخواهید برای درمان میخچه پا استفاده کنید، باید فضای کافی درون آن برای پاها فراهم کند. از بسته بودن زیاد کفش‌ها خودداری کنید و اطمینان حاصل کنید که انگشتان پا به راحتی درون کفش جا می‌شوند.

4. کفش با سطح ضد لغزش: انتخاب کفش با سطح ضد لغزش می‌تواند از صعود و نزولی های ناگهانی جلوگیری کند و خطر سقوط را کاهش دهد.

5. استفاده از کفش‌های مخصوص: برخی کمپانی‌ها کفش‌هایی را طراحی کرده‌اند که برای درمان میخچه پا مناسب هستند.

برای خرید انواع کفش می‌توانید از فروشگاه کتونی برند دیدن کنید زیرا در فروشگاه ما برای همه نوع سلیقه‌ای با تنوع زیاد کفش و کتونی وجود داره. پس بهتره که این فرصت رو از دست ندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *