کفش جردن و کفش‌ ایر جردن دارای چه ویژگی‌هایی است؟ در سال‌های شروع دهه 1980، برند نایک یک جفت کفش بسکتبالی با مشخصات منحصربه‌فردی از Tarheel به بازار عرضه کرد. بعدازآن کتونی ایرجردن وارد بازار شد. هم‌اکنون کتونی‌های ایر‌ جردن در مدل‌ها و تنوع بسیار زیادی در بازار وجود دارند. ما در این مطلب قصد داریم به معرفی تاریخچه کفش‌های ایرجردن بپردازیم.

تاریخچه و معرفی اولین کفش‌ ایر جردن کمپانی نایک

 

جهان بسکتبال پیش از کفش‌های ایر جردن

تاریخچه نایک ایر جردن به پیش از سال ۱۹۸۴ بازمی‌گردد. هنگامی‌که هنوز کفش نایک جردن (Nike Air Jordan) به بازار کفش‌های کتونی عرضه نشده بود، جهان کفش‌های ورزشی بسکتبال دارای تنوع زیادی نبود و کفش‌ها معمولاً سفید رنگ بودند. با روی کار آمدن کمپانی نایک و فعالیت آن در سال 1964، صنعت کفش‌های کتونی مخصوصاً کفش بسکتبال به‌شدت متحول شد. در سال 1972، دنیا شاهد معرفی کفشی با تکنولوژی‌ای تازه تحت عنوان Nike Blazer بود. طراحی این کفش را می‌توان به‌عنوان نخستین نسل از نسل‌های بعدی کفش‌های بسکتبال شناخت.

نایک برای تکنولوژی به کار رفته در این کفش به سرمایه‌گذاری عظیمی دست زد. این کمپانی برای تبلیغ کفش خود از جرج گروین، یا همان Iceman که بازیکن مشهور بسکتبال لیگ NBA آمریکا بود کمک گرفت. هر مسابقه‌ای که آیس من Iceman در آن بازی می‌کرد، دوربین‌ها تنها روی او و کفش‌هایش تمرکز داشتند. هر بازی با حضور او به‌عنوان تبلیغی برای کفش Nike Blazer محسوب می‌شود.

کتونی جردن و انقلابی شگرف در صنعت ورزش

کتونی جردن نایک به‌عنوان یک انقلاب در صنعت کفش‌های ورزشی شناخته می‌شود. این کفش توانست یک دوره تازه بین کفش بسکتبالیست‌ها و همین‌طور تاریخ هیپ‌هاپ ایجاد کند.

مایکل جردن در سال ۱۹۶۳ به دنیا آمد و با نام MJ به‌عنوان یک بازیکن تخصصی سابق بسکتبال آمریکایی که به‌طور مخصوص برای تیم‌های شیکاگوبولز و واشینگتن ویزاردز بازی کرده، شناخته شده است. مایکل جردن بدون شک یکی از ۳ بازیکن برتر تاریخ بسکتبال محسوب می‌شود. او به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین ورزشکارهای زمان خود شناخته شده است. محبوبیت مایکل جردن موجب آغاز همکاری او با برند نایک شد. در همین زمان این برند شروع به طراحی و تولید کفش‌های ایر جردن کرد. این کفش کتانی جردن تابه‌حال به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتانی‌های بسکتبال مورد استفاده همگان بوده است.

بنر فروشگاه

بسکتبالیستی که تبدیل به اسطوره نایک شد

می‌توان گفت مایکل جردن نخستین بازیکن در NBA بود که از آغاز معروفیتش یک کالای انحصاری با اسم خود داشت و هر چند سال، یک طرح تازه و به‌روز شده با خصوصیات تازه از این محصول به بازار عرضه می‌شد. ایر جردن ۳ که سال ۱۹۸۸ توسط کمپانی نایک رونمایی شد. کتونی جردن و کفش نایک در مسابقه گراند اسلم ۲۰۰۹ به‌وسیله مایکل جردن معروف شد. طبق گزارش‌هایی که می‌رسد که این کفش به‌عنوان کفش موردعلاقه مایکل جردن در میان همه طرح‌ها در تمام این سال‌ها شناخته می‌شد.

هنوز کفش‌هایی مثل ایر جردن رتروهای (Nike Air Jordan 1 Retro High) و های مید (Nike Air Jordan 1 Mid Light) به‌شدت محبوب هستند و تولید می‌شوند. تمام این اتفاقات از یک شراکت خردمندانه بین یک بازیکن بسکتبال شروع شد و موجب تبدیل یک برند به نماد شد و انقلابی عظیم را در صنعت کفش‌های کتونی به وجود آورد. هم‌اکنون 32 طرح تازه از برند ایرجردن به بازار عرضه شده است که تعداد زیادی از آن‌ها چندین دفعه تولید شده‌اند.

“همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله مقایسه بهترین برندهای کتانی در سال 2023 را مطالعه کنید”

طراحی کتونی جردن

همان‌طور که گفتیم کفش‌های اصلی و اورجینال “Air Jordan” اختصاصاً برای مایکل جردن در روزهای ابتدایی سال ۱۹۸۴ طراحی شد و در پایان سال ۱۹۸۴ به‌طور عمومی در بازار عرضه شد. این کفش‌ها به‌وسیله طراحان کمپانی نایک مانند پیتر مور، تینکر هاتفیلد و بروس کیلگر تولید شده‌اند.

از همان روز معرفی این برند به بازار کفش‌های ورزشی، “Air Jordan” دارای انواع مختلفی از کفش‌های بسکتبال ازجمله لاین (خط تولید) یک تا سی و سه (۱ تا ۳۳) بوده که هر یک از این خط‌های تولید در طرح‌ها و اشکال گوناگونی در حال فعالیت هستند و به‌وسیله تعداد زیادی از طراحان طراحی و تولیدشده‌اند. همه‌ساله لاین به‌روز کتونی جردن طی مراسمی که توسط این برند برپا می‌شود به همگان نشان داده می‌شود. این مراسم پذیرای سیل گسترده‌ای از رسانه‌ها، صنعت گران و عموم مردم است.

برند معروف جردن در حال حاضر اسپانسری ۲۱ بازیکن فعال NBA را انجام می‌دهد که از بین آن‌ها باید به جیمی باتلر، کریس پل، بلیک گریفین، راسل وستبروک و کارمایو آنتونی اشاره کرد. کفش‌های “Nike Air Jordan” به شکل ویژه به تائید این بازیکنان می‌رسد. همین‌طور می‌توان گفت این برند اسپانسر لیگ‌های دیگری مثل MLB، NFL، NASCAR، WNBA و تیم فوتبال فرانسوی پاریس سن ژرمن بوده و به‌طور مخصوص از آن‌ها در حال حمایت است.

طراحی کتونی جردن

تغییر مد با کفش‌های برند جردن

پیش از اینکه ایر جردن به‌عنوان کفش بسکتبال شناخته شود، Converse All-Stars به‌عنوان کفش ورزشی رسمی NBA استفاده می‌شد. از زمان شروع به فعالیت برند جردن در سال 1985، همه‌ساله لیبل جدیدی از کفش‌های این کمپانی طی مراسمی به همگان معرفی می‌شود.

در گذشته کفش‌ها فقط به کفش‌های 80 سال عجیب‌وغریب قرن بیستم محدود می‌شدند. پس‌ازآن در میانه‌های دهه 1980، نایک یک جفت کفش بسکتبال با ویژگی‌های به خصوصی از Tarheel به بازار عرضه کرد. در این زمان Air Jordan پا به بازار گذاشت و به‌شدت تاریخ‌ساز شد.

کتونی جردن هم‌اکنون به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتانی‌ها در طول تاریخ شناخته می‌شود. این کمپانی طی سال‌های 1984 تا 2003 با رشد 9305 درصدی در بورس مواجه شد. از آن زمان تابه‌حال نیز این برند 824 درصد دیگر رشد را در بورس تجربه کرده است.

تغییر مد با کفش‌های برند جردن

نحوه حفظ محبوبیت کفش ایر جردن

از زمان معرفی تابه‌حال کفش‌های ایر جردن به‌واسطه طراحی زیبا و محبوبیت فراوان مایکل جردن طرفداران زیادی پیدا کرد. به همین علت برای معروف شدن در سطح جهان، نایکی برای ساخت و طراحی Air Jordan II سری به کشور ایتالیا زد.

بروس کیلگور (Bruce Kilgore) که هواپیمایی Air Force One را طراحی و تولید کرده بود، کفش ایر جردن 2 را به‌عنوان نخستین آرم مشهور Swoosh نایک معرفی نمود. در ایر جردن 2، نوشته “Nike” در قسمت عقب پاشنه کتونی نوشته شده بود. کتونی جردن 2 که در بین علاقه‌مندان کفش و کتانی به‌عنوان یکی از لوکس‌ترین کفش‌های بسکتبال معروف است و توانسته راه را برای تولید Air Jordan III باز کند.

 

برای خرید انواع کفش می‌توانید از فروشگاه کتونی برند دیدن کنید زیرا در فروشگاه ما برای همه نوع سلیقه‌ای با تنوع زیاد کفش و کتونی وجود داره. پس بهتره که این فرصت رو از دست ندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *